Stemgedoe - 2
De weg is lang
Het gaat allemaal erg snel. De resultaten van de de biopties die vorige week tijdens het laseren zijn genomen laten niets aan de verbeelding over. Het gaat om een agressieve kanker dat de rechter stemband heeft geannexeerd.Vanmorgen met zoon en dochter, die samen met mij heel wat vragen hadden, de intake gehad op afdeling Radiologie in de diepe catacomben van het VU. Kort door de bocht: er zijn 2 opties qua bestralen. De snelle versie neemt 16 sessies in beslag waarbij een redelijk succes kan worden afgegeven, de tweede optie is degelijker en duurt met 7 weken en zo'n 35 sessies een stuk langer. Waarschijnlijk zijn de kankercellen dan wel gesneuveld, maar mijn stem wordt niet beter dan nu het geval is. Als het qua conditie haalbaar is ga ik zeker voor de lange versie.
'Elk nadeel hep z'n voordeel'
Die bestralingen zijn achter elkaar op doordeweekse dagen en dat zijn heel wat autoritjes. Maar gelukkig heeft mijn zorgverzekeraar taxiritten ingekocht wat betekent dat ik hier geen vrienden of familie voor hoef te vragen. 'Elk nadeel hep z'n voordeel', zou Johan Cruijff gezegd heppen.
De radioloog gaat komende 2 weken overleggen met specialisten in het Hoornse Dijklander Ziekenhuis (longarts, internist) én de KNO dokter in het VU die regelmatig aan mij knutselen voor een verantwoord plan van aanpak. De stem wordt niet beter dus dit blijft wel zo'n beetje wat het is en zal tijdelijk wel helemaal weg zijn gedurende de bestralingen (door zwellingen) en de maanden erna. Gedurende het verloop van de behandeling krijg ik waarschijnlijk veel pijn waarvoor het opiaat valium klaar staat. Dus mocht ik straks heel geestverruimend en wat zweverig gaan trippen... 💥
Piketpaaltjes
Uiteindelijk gaat het er mij om wat er overblijft van mijn kwaliteit van leven nadat de sessies zijn afgerond. Waarschijnlijk is het dan nog niet klaar, want ik begrijp zojuist dat een eventuele nabehandeling in de decompressietank van het AMC (waarover ik in mijn vorige blog schreef ) vergoed wordt. Goed nieuws, dus dit verhaal is nog lang -en ik herhaal- nog lang niet uit.
Toen ik mijn werk als muzikant/journalist door stemproblemen moest neerleggen wist ik dat deze ingrepen een reële optie waren en dat stemde toen natuurlijk al tot diepe overpeinzingen. Het leidde ertoe dat ik piketpaaltjes sloeg op door mij vastgestelde grenzen. En die komen nu aardig in de buurt. Zo komt er geen mechanische (robotstem) en moet ik kunnen blijven communiceren, desnoods met krakkemikkige sten. Soit.

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenWederom mooi geschreven pap.. Spannende & pittige tijd voor de boeg. Fijn dat we mee waren vandaag.. Trots op je!!♡
BeantwoordenVerwijderenVan Ria - Hoi Bert, "Heftig weer! "weer" omdat we dat vaker hebben gezegd na verschillende uitslagen. En steeds kwam je daar weer doorheen: in wezen ben je een heel sterk mens, dat kan niet anders. Je positieve houding en het halfvolle glas zullen daar zeker toe hebben bijgedragen. Ga daarmee door, het helpt! En richt je niet op negatieve piketpaaltjes, daarmee help je jezelf volgens mij niet.
BeantwoordenVerwijderenSla liever nog een paar positieve: daar ligt je kracht!!! Ik stuur in elk geval positieve energie naar je toe. Zeg maar niets 😄.... (maar god hoort je brommen, zou mijn lieve moeder gezegd hebben😅). Ik doe het lekker toch!! Zoals wij vaak hebben uitgesproken: er zal vast meer tussen gemeld en aarde zijn dan wij kunnen bevroeden. Liefs en knuffel, Ria
Hi Bert, een heel traject voor de boeg. Fijn dat er taxi's geregeld mogen worden, dan kunnen je kinderen, familie , en vrienden , op andere momenten er voor je zijn. Het zou fijn zijn als de artsen van het ziekenhuis in Hoorn hun fiat ook kunnen geven voor deze behandelingen.
BeantwoordenVerwijderenEn wat betreft piketpalen..., die zijn er ook, om ze te kunnen verplaatsen, als je dat wilt.
Myr.
Het is niet niks allemaal Bert! Ik zal aan je denken en kaarsjes branden, voor wat dat waard is, Maar baat het niet schaden zal het zeker niet!!
BeantwoordenVerwijderenAangrijpend verhaal Bert. Misschien niet helemaal onverwacht maar daarom niet minder balen. Gelukkig heb jij bij jouw geboorte een flinke duit optimisme en realisme meegekregen en dat komt jou nu goed van pas. Steeds weer sta ik versteld hoe jij met jouw ‘stemgedoe’ omgaat waarbij het jou ook niet ontbreekt aan de nodige humor. Al deze ingrediënten zul je nog hard nodig hebben. Ik kom binnenkort, wanneer het jou schikt, graag weer eens op de brommer jou een appeltaartje brengen Bert.
BeantwoordenVerwijderenGroet Frans
Heftig Bert, het wordt een moeilijke tijd, maar je houdt de moed erin zo te lezen.
BeantwoordenVerwijderenHeel veel sterkte
Jantine
Sterkte Bert, en laat het maar gebeuren... Ik heb wat ervaring in dat soort zaken, al zat de kanker bij mij aan de andere kant van het lijf.... Ik weet dat je in zo'n tijd als het ware wordt geleefd, in een roes belandt, in jezelf gekeerd.... Laat het maar gebeuren..... Het maakt het wat dragelijker...
BeantwoordenVerwijderenHoi Bert, mooie blog voor iedereen. Menige keren ben je koppie onder geweest.
BeantwoordenVerwijderenMeerdere keren heb je een engeltje op je schouder gehad zeg ik alle keren.
Laten wij hopen nu weer.
Jouw positieve instelling wat ik elke keer bewonder vind ik heel mooi om te zien.
En nu weer ertegen aan Bert heel veel sterkte dikke knuffel en tot gauw.
Groetjes, Karin
Oohw kind gvd veel succes😵💫😵💫 Gerty neef
BeantwoordenVerwijderenHey Bert, ik heb grote bewondering voor jou voor de manier waarop je omgaat met je "stemgedoe". Ik hoop dat je behandelingen een positief resultaat hebben. Hou vol!!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Bert & Janny.
Hey Bert, je bent een kleurrijk mens, een smaakmaker. Het lijkt alsof jouw kleuren alsmaar helderder worden, naarmate de omstandigheden donkerder worden. Daar bewonder ik je om. Het is je zo ontzettend gegund dat het allemaal goed gaat verlopen. Ik ben blij om te zien dat je door veel lieve mensen omringd wordt, mede afgaande op de reacties die ik hier lees. Dat geeft kracht. Zorg goed voor jezelf en houd je kracht vast. We spreken elkaar gauw weer. Warme groet, Sander
BeantwoordenVerwijderenDag Bert, van onze kant wens ik je veel sterkte met alles wat er nu rondom je gebeurt en wat nodig is om de kanker te bestrijden. Voor jouw manier om met alles om te gaan heb ik grote bewondering. Ik wens je dan ook namens ons allen als gezin het allerbeste en veel sterkte toe! Toitoi en Groetje, Anita
BeantwoordenVerwijderen